Kijevui laikas blaiviai įvertinti antiukrainietiškas nuotaikas Donbase

2015, vasario 28, 5:00 | kategorija Ideologija | atsiliepimų dar nėra | peržiūrų 241 | Spausdinti šį Įrašą | Sarmatai

(„Novoje vremia strani“, Ukraina)
Vladislav Inozemcev

paveikslėlisAntrieji Minsko susitarimai tapo svarbiu punktu konflikto Ukrainos rytuose istorijoje.

Jei artimiausių 15 dienų bėgyje rimtų susitarimo pažeidimų pavyks išvengti (o šansai tam yra aukštesni nei 50%), liks pati sudėtingiausia susitarimų įgyvendinimo dalis – dalis, kurios rėmuose šie susitarimai ko gero bus peržiūrėti.

Pagrindiniai ginčai kils rinkimų ir sienų kontrolės klausimais. Ukrainos teisės aktuose, punkte apie vietos savivaldos tvarką atskiruose Donecko ir Lugansko sričių rajonuose, į kurį nurodo Minsko susitarimai, kalbama apie vietos tarybų deputatų ir pareigūnų, išrinktų neeiliniuose rinkimuose, paskelbtuose parlamento.

Minsko susitarimai numato, jog šie rinkimai turi būti „derinami su atskirų Donecko ir Lugansko sričių rajonų atstovais“. Kitaip tariant, neaišku, ar vyksta teritorijų pasivadinusių DLR ir LLR vadovybės rinkimai, ar renkami vietos savivaldos organai, pavaldūs srities administracijai. Abejotina tas, jog nepripažintų respublikų vadovai sutiks paklusti Kijevo valdžiai.

Klausymas ypač principinis dar ir todėl, kad atskirų save valdančių rajonų atsiradimas Donecko ir Lugansko srityse neardo unitarinės valstybės konstrukcijos, leisdamas ir toliau Ukrainai vykdyti eurointegracijos kursą. Jei kils kalba apie faktinę DLR ir LLR legalizaciją, Kijevas pasirašys istorinį pralaimėjimą.

Maištingų teritorijų lyderiai, sprendžiant pagal viską, yra numatę šnekėtis su centrine Ukrainos valdžia tiesiogiai, o ne per rytinių sričių gubernatorius, dėl ko pagrindas dialogui gali būti prarastas, o rinkimai sužlugdyti.

Todėl Kijevui reikėtų kruopščiai parengti sekančių žingsnių strategiją. Santykinės taikos laikotarpį, kuris gali ateiti artimiausiu metu, reikėtų panaudoti maksimaliai plečiant kontaktus su maištingomis teritorijomis. Ir pirmiausia vertėtų blaiviai įvertinti iki kokio lygmens ten išplitusios antiukrainietiškos nuotaikos.

Jei konfliktiniuose rajonuose gyventojai kategoriškai nesutinka priimti šalies europietiškojo pasirinkimo, net išsaugant kultūrinę-istorinę ir kalbos autonomiją, tai naujos Ukrainos Konstitucijos priėmimas (numatytas 11 Minsko susitarimų punktu) – nereikalinga priemonė, neatitinkanti valstybės interesų.

Decentralizacija, apie kurią kalbama Minsko susitarimų dokumentuose, nereiškia federalizacijos. Federacija – politinė sistema, kurioje esantys subjektai deleguoja įgaliojimus centrui. Kurti tokią sistemą patyrusioje agresiją šalyje tokiomis sąlygomis, kai to šalininkais tėra tik dviejų regionų dalys, – beprotybė.

Decentralizacija reiškia, priešingai, papildomų galių kai kuriems regionams suteikimą, be teisės kontroliuoti paties centro veiksmus. Šis modelis neprieštarauja vietinės savivaldos plėtros idėjai, bet neatmeta ir ukrainiečių įstatymų galiojimo šalies rytuose, ir neleidžia šių vietos savivaldos organų įsikišimo pasirenkant šalies užsienio politikos kursą. Būtent čia yra riba skirianti priimtiną ir neleidžiamą dedamąsias politinėje Ukrainos konstrukcijoje.

Vakarų pozicija, užimta 2015-ųjų sausį-vasarį, matomai pastūmėjo Putiną kompromiso paieškoms. Rusijos prezidentas protingai pagalvojo, jog karinių veiksmų nutraukimas yra toks gėris, dėl kurio atsakingi politikai bus pasiruošę padaryti politinių nuolaidų. Šiame apskaičiavime yra tikra dedamoji: karas bus nutrauktas ir bus pereita prie derybų, tačiau jos neduos žymaus rezultato. Separatistai nenorės tapti rajonų vadovais, o Kijevas vargu ar bus pasiruošęs keisti politinę sistemą.

Viso to pasekoje, Minsko susitarimai užkonservuos susiklosčiusią situaciją. Ukrainos rytuose atsiras naujoji Padniestrė, egzistuosianti ne vienerius metus, uždirbdama pusiau legalia anglies prekyba, kontrabanda, rusiškos paramos išvogimu ir nemokamų dujų bei elektros energijos reketavimu iš Ukrainos.

Ir klausimas, – reintegruosis ji kada nors į Ukrainą, ar taps rusiškuoju vasalu, priklausys nuo to, kiek sėkmingos pasirodys ekonominės reformos šalyje. Minsko susitarimai atliks savo istorinį vaidmenį, jei perorientuos ukrainiečių valdžią iš karinių uždavinių sprendimų rytų kryptyje, į ekonominių ir politinių tikslų siekimą vakarinėje.

Sarmatai

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta sarmatas.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga - jūs galite paremti tinklapį SMS žinute arba piniginiu pavedimu į redaktoriaus sąskaitą. Visos jūsų paaukotos lėšos eis tinklapio plėtrai. Iš anksto dėkojame.

Pasidalinkite su sarmatas.lt savo naujiena ar video siužetu!

Gauti naujienlaiškį per Google FeedBurner



Naujienos iš interneto

Rašyti atsiliepimą

Paaiškinimas,
Atsiliepimų skiltis skirta pasidalinti savo nuomone straipsnio tema, ir mums svarbios jūsų nuomones.
Tuo pačiu norime priminti, kad tai nėra skaitytojų tarpusavio rietenų sritis, todėl prašome valdyti savo
emocijas ir nepaversti šios vietos balaganu ir/ar keiksmų mokykla. Taip pat bus sulaikomi iš PROXY
serverių rašomi komentarai.
Komentarai nėra cenzūruojami, bet programa gali automatiškai išmesti atsiliepimus, su keiksmažodžiais.
P.S. Siekiant apsisaugoti nuo reklaminių robotų, peržiūrai taip pat bus sulaikomi komentarai, kuriuose
bus rasta nuorodų, tad rekomenduojame jas dėti be pradinių "http" ir "www".

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

top