- Sarmatai - https://www.sarmatas.lt -

Arvydas Daunys. Naujasis LR pilietybės įstatymo projektas diskriminuoja lietuvius pagal gyvenamąją vietą

Arvydas DaunysTarp Lietuvos valdančiųjų seniai sklando kalbos apie dvigubą pilietybę, kuri, esą būtina, siekiant išsaugoti Lietuvą ir jos piliečius. Esą, Lietuvai geriau lietuvis prisiekęs dviem valstybėms ištikimybę, nei jokio lietuvio. Nors visi žinome, kad prisiekęs dviem – visada turės pasirinkimą, kuri iš jų turi aukštesnį prioritetą, jei kartais tektų rinktis. Ir kaip taisyklė – visada aukštesnį prioritetą turės maitintoja, tai yra ta šalis, kurioje žmogus gyvena. Negalima už tai jo smerkti – maitintoja visada svarbesnė, ypač, kai Tėvynė nenori suteikti jam sąlygų pragyvent.

Pradėjau stebėt šią temą nuo sausio mėnesio, kai Seimo pirmininkas V. Pranckietis susitiko su Pasaulio lietuvių bendruomenės vadovybe, po ko pažadėjo, jog bus ieškoma būdų, kaip išsaugoti pilietybę užsienio pilietybę įgyjantiems tautiečiams. Šioje pastraipoje keistai-disonansu skamba viena frazė, ypač iš įstatymo leidėjų pirmininko lūpų (vėliau ji kartosis dažniau, mes prie jos grįšime) – „bus ieškoma būdų, kaip išsaugoti pilietybę“.

Kovo mėnesį A. Kubilius pamatė dvigubos pilietybės klausime loginę problemą, mat Konstitucinis teismas savo doktrinoje išaiškino, jog atskiri atvejai, kuriais suteikiama dviguba pilietybė, matematiškai gali reikšti tik nedidelį žmonių skaičių. O išvykusių iki 1990 metų lietuvių, kuriems suteikiama dviguba pilietybė yra nemažai. Tačiau tas įstatymas netaikomas išvykusiems po 1990 metų. Tą A. Kubilius pavadino aritmetine diskriminacija, kas iš tiesų keista, mat tą įstatymą priimant dalyvavo jis pats. Jis irgi paminėjo būdų paiešką, kaip išspręsti šią problemą.

Vėliau kovo 28 apie dvigubos pilietybės būtinumą užsiminė ir „valstiečiai“, konkrečiai Mindaugas Puidokas, kaip apie vieną iš būdų sprendžiant Lietuvos demografines problemas, nors nepaaiškino, kaip šias problemas gali spręsti, tegu ir lietuviai, tačiau gyvenantys visai kitose valstybėse ir turintys kitų valstybių pilietybes. Tačiau paaiškino, jog dvigubos pilietybės įstatymo normas galima keisti tik referendumu, o kadangi iš tokio referendumo daug nesitikėjo, tai tiesiog pasiūlė genialų būdą pasiekti norimą rezultatą – Citata iš video reportažo: „žmonėms leisti ateiti savaitę laiko pasirašyti (iki šiol trukdavo vieną dieną – red past.) referendumo nuostatas, ir tokiu būdu surinkti reikiamą balsų kiekį.“

Balandžio 4 apie tai pasisakė premjeras S. Skvernelis, pareiškęs, jog „atėjo laikas Lietuvai įteisinti dvigubą pilietybę ir aktyviai kviesti mūsų tautiečius grįžti namo“. – Lyg jie iki tol negrįžo tik todėl, kad neturėjo pilietybės.

Na, o balandžio 7 dieną (penktadienį) TS-LKD (konservatoriai) pateikė siūlymą leisti ES ir NATO šalyse narėse gyvenantiems lietuviams turėti dvigubą pilietybę.

Teikiamu projektu, kurį pasirašė 100 Seimo narių nustatoma, kad Lietuvos pilietybę galėtų susigrąžinti ar išsaugoti tie (TIK tie) lietuviai, kurie iš Lietuvos išvyko po po 1990 metų kovo 11 dienos ir įgijo ES ar NATO valstybės-narės pilietybę.

Kokios nors Moldovos ar Baltarusijos piliečiu tapęs lietuvis jau mažesnis lietuvis, nei lietuvis tapęs ES ar NATO šalies piliečiu. Ir tokio Moldovos lietuvio teisės turėti antrą pilietybę minimas įstatymas jau negins. Gins tik ES ar NATO šalių lietuvių. Ir po tokiu, Lietuvos piliečius diskriminuojančiu pagal teritorinę gyvenamąją vietą ir įgytą pilietybę projektu, pasirašė jau daugiau nei 100 tų piliečių išrinktų Lietuvos Seimo narių.

Kiek dar žemai reikia kristi?

Kažkam dar kyla klausimas „kodėl lietuviai palieka šią Marijos žemę?“ – matyt todėl, kad pati Marija seniai nusisuko nuo lietuvių, o jų valdžia dar ir nusispjovė nuo aukšto bokšto. Kad spjauna čia nieko naujo – prie to visi jau baigia priprasti, bet kam tą daryti taip ciniškai ir atvirai į akis?

Trumpam grįžtant prie aukščiau minėtos frazės apie „būdus kaip sugrąžinti ar išlaikyti dvigubą pilietybę (Lietuvos gerovės vardan)“, kas iš tiesų reiškia paprastą sukčiavimą, bandant apeiti Konstitucijos nuostatas ir Konstitucinio teismo doktriną šiuo klausimu. Kai tą daro atskiras pilietis – tas vadinama sukčiavimu, o kai tą daro Seimas – tas vadinama politiniu sutarimu.

Jei įstatymas ir Konstitucija to neleidžia, su tuo reikia gyventi arba įstatymo numatyta tvarka skelbti referendumą ir po to įteisinti to referendumo rezultatą. Juk atrodo taip paprasta teisinėje valstybėje.

Tačiau suprantant, kad Lietuvos gyventojų dauguma tokių galimo referendumo nuostatų nepatvirtins, siekiama „Lietuvos labui“ apeit įstatymą ir Konstituciją. Esą taip bus teisėta.

Ir dar galima būtų tą suprasti, jei tokio įstatymo projektas paliestų visus lietuvius išvykusius iš Tėvynės dėl to, kad neturėjo sąlygų išgyventi joje.

Bet gi ne, jis paliečia tik siaurą, tam tikrą geografiškai ir tam tikrų valstybių pilietybių apibrėžtą lietuvių skaičių, turėsiančių teisę įgyti antrą ar išsaugoti Lietuvos pilietybę.

Reiškia tie lietuviai, kurie nemokėjo anglų kalbos (o tarybinių laikų piliečiai, bent jau didžioji jų dalis nemokėjo) ir išvyko pvz, į Rusiją, Baltarusiją ar kokias kitas įstatymo projekte neminimas šalis – jau neturi teisės į dvigubą pilietybę, nes konservatoriai juos nurašė, o kiti Seimo nariai tą nurašymą patvirtino savo parašais.

Kodėl tą siūlo konservatoriai – tai akivaizdu – jie puikiai supranta, kad tie lietuviai, kurie išvyko nei į ES ar NATO valstybes – niekada už juos nebalsuos, atvirkščiai – balsuos už jų politinius priešininkus, todėl nori iš anksto eliminuoti galimų savo politinių priešininkų elektoratą.

Tačiau kodėl tą pasirašo likę Seimo nariai? Ar, galbūt, jie irgi planuoja tapti konservatorių elektoratu, nes į sekančią Seimo kadenciją pasirašydami tokius įstatymus jie vargu ar pateks. Tą mes dar sužinosime vėliau, o dabar reziume:

Tai ne tik Lietuvos piliečių diskriminacija – tai tiesioginis Lietuvos piliečių tarpusavio kiršinimas, „įteisinant“ įstatymu nelygias teises savo Tėvynėje, nors Konstitucijoje visų Lietuvos piliečių teisės apibrėžiamos kaip lygios.
Arvydas Daunys

Siūlau lietuviams, net ir tiems, kuriems šis įstatymas bus naudingas, gerai pagalvoti ar verta jį palaikyti tokia forma, koks jis yra dabar, nes tai bus galutinis mūsų suskaldymas, po kurio vargu ar dar liks kokių galimybių grįžt atgal.

P.S. Aš čia nekalbėjau apie tai,gerai ar blogai dviguba pilietybė – tas turi būti sprendžiama referendumu. Kalba ėjo tik labai siauru klausimu – apie TS-LKD (konservatorių) pasiūlytą dvigubos pilietybės įstatymo projekto versiją, kuri pati savaime sudaro įspūdį, jog ją surašė, skaitė ir pasirašė visiškai teisinėje srityje nesigaudantys bei Konstitucijos neskaitę žmonės.

infa.lt