JAV įveda savo informacinę kariuomenę į rusų socialinius tinklus

2015, balandžio 22, 1:00 | kategorija Metodologija | 7 komentarai | peržiūrų 497 | Spausdinti šį Įrašą | Sarmatai

(„Izvestija„, Rusija)

paveikslėlis„Izvestija“ išsiaiškino, jog šiemet radijo stoties Radio Free Europe/Radio Liberty (Radijo stotis „Svoboda“, finansuojamas iš federalinio JAV biudžeto) čekų biuro bazėje bus sukurtas skaitmeninis žiniasklaidos departamentas – DIGIM. Šiame skyriuje dirbs socialinių tinklų specialistai, jų užduotis – „priešintis dezinformacijai, skleidžiamai Rusijos žiniasklaidoje, naudojant įvairias socialines platformas (Facebook, Twitter, „VKontakte“ ir „Odnoklasniki“). Apie kibernetinio štabo Prahoje steigimą kalbama nuodugnioje Amerikos valstybinės organizacijos, sprendžiančios transliavimo klausimus – Broadcasting Board of Governors (BBG) – paraiškoje 2015 finansiniams metams. Paraiška praeitais metais perduota kongresui nuo JAV prezidento.

Radijas „Svoboda“ imsis Runeto vartotojų

BBG jungia Radiją „Svobodnaja Jevropa“/Radiją „Svoboda“ (RFE/RL), „Amerikos balsą“ (VOA) ir kitus valstybinius JAV žiniasklaidos kanalus; BBG tikslas – informacijos skleidimas „šalyse, kuriose trūksta nepriklausomų MIP“. BBG paraiškoje, susidedančioje iš 160 puslapių, Rusijai skirtas visas skyrius („Priešinimasis revanšistinei Rusijai“). Jame kalbama apie 2015-2016 metų planus ir aprašomos priežastys, dėl kurių yra būtina vykdyti informacinę kovą prieš Rusiją. BBG nurodo, jog Rusija „paleido pasaulinį dezinformacijos mechanizmą“, jo „tikslas – ne įtikinti (kaip klasikinėje visuomeninėje diplomatijoje) ir pelnyti pasitikėjimą, o pūsti miglą suokalbio teorijomis ir skleisti melą“. BBG įsitikinę, kad „Kremlius informacijos laisvę naudoja dezinformacijai skleisti“, naudoja informaciją „klaidinimui, demoralizavimui, paralyžiavimui ir alternatyvios tikrovės kūrimui“.

BBG savo metinėse ataskaitose ir finansavimo paraiškose paskutiniais metais pažymi tai, jog „demokratija Rusijoje pavojuje, ir jai gresia nestabilumas“.

„Tarptautinės JAV masinės informacijos priemonės (USIM) – pagrindinė varomoji jėga kovoje su Rusijos vyriausybės informaciniu spaudimu… nukreipta į rusus bei rusakalbius posttarybinėje erdvėje, Europos ir pasaulio šalyse“ – rašo BBG, o Europos šalis vadina „gyvybiškai svarbiomis nacionaliniams JAV interesams“.

BBG, kalbėdama apie draudimus Rusijos radijo eteryje, pažymi padidėjusį savo aktyvumą internete – socialiniuose tinkluose. Po Krymo prijungimo prie Rusijos, RFE/RL padidino transliuojamos rusiškos medžiagos kiekį, o tolimesniam plitimui įkurs DIGIM. Socialinių tinklų, kuriuose bus vykdomi darbai, sąraše yra „Odnoklasniki“, kurio naudotojai daugiausia aktyviai palaiko oficialią Rusijos poziciją daugeliu klausimų. BBG medžiagoje sakoma, kad be kovos klasikiniuose socialiniuose tinkluose, naujoji komanda naudos pokalbių programėlę WhatsApp „kaip mobilią platformą su push pranešimais naujai auditorijai pritraukti“. Kaip jie naudos savo darbui WhatsApp ir kokius instrumentus naudos kitur, Radijo „Svoboda“ Prahos biure operatyviai paaiškinti niekas negalėjo. RFE/RL tinklapyje neseniai buvo paskelbta 14 laisvų darbo vietų interneto fronte DIGIM. Pavyzdžiui, „socialinių tinklų žiniasklaidos prodiuserio darbui su rusakalbe auditorija“ vakansija – darbo pasiūlymo tekste sakoma, jog socialinių tinklų žiniasklaidos komanda dirbs po įvairiausių prekybinių ženklų vėliava ir generuos įvairiausią medžiagą socialiniams tinklams bei RFE/RL. Į pareigas įeina populiarios informacinės medžiagos skleidimas socialiniuose tinkluose, svarbiausių dienos temų ieškojimas bei žurnalistų informavimas apie jas.

Pagrindiniu informacinės kovos su Rusija ginklu turi tapti originalios programos bei politinė satyra, sakoma BBG tekste. Naujam JAV atstovavimui rusiškuose socialiniuose tinkluose yra planuojamas vaizdo projektas Footage vs Footage (Filmavimas prieš filmavimą). DIGIM paraiškoje sakoma, kad šis kasdien atnaujinamas vaizdo produktas bus skirtas „Rusijos televizijos propagandai“ išaiškinti. RFE/RL tinklapyje skelbiama darbo vieta Footage vs Footage laidos prodiuserio pareigoms užimti, numato ir svarbiausių dienos temų sekimą, ir tai, kaip jos parodomos Rusijos ir užsienio MIP – šiuo skirtumu ir remsis vaizdo filmukai. Footage vs Footage redaktorius turės „konsultuotis su savininkais/suinteresuotais asmenimis (stakeholders) produkcijos ir postprodukcijos stadijoje“. DIGIM ruošia ir dar vieną projektą – kanalą Youtube ir Rus2Web puslapiuose, „tai „skaitmeninis samizdat“, rusų žurnalistų ir kinometografų, kurių darbus šiuo metu blokuoja Kremlius, veiklos aikštelė.

Amerikos valstybinių pirkimų portale „Izvestija“ aptiko BBG kovo mėnesio užsakymą Google paslaugoms rusų kalba – interneto milžinui priskiriami 100 tūkstančių dolerių už radijo stočių „Svoboda“ ir „Amerikos balsas“ reklamą rusakalbiame interneto segmente.

Kaip pagrindinius pasiekimus informacinėje kovoje su Rusija, BBG nurodo objektyvių naujienų apie Ukrainą skelbimą, Krymo prisijungimo prie Rusijos aiškinimą. Pagrindinėmis iniciatyvomis rusakalbėje erdvėje BBG vadina keletą programų: „Donbaso tikrovė“ – savaitinė 30 minučių programa, transliuojama per Ukrainos „Donbas TV“; „Krymo tikrovė“ – savaitinė 20 minučių programa apie „Rusijos aneksuoto pusiasalio“ vystymąsi, programa rodoma per Ukrainos kanalą „24“. Ateinančių finansinių metų paraiškoje BBG nurodo, jog CCTV (Kinija), Russia Today ir Al Jazeera braunasi į Vakarų naujienų erdvę ir „sumaniai formuoja lojalią auditoriją“, perimdami žiūrovus bei klausytojus iš amerikiečių žiniasklaidos.

Ateinantiems finansiniams metams, kurie prasidės 2015 metų spalio 1 dieną, kovos su „revanšistine Rusija“ projektui BBG ruošiasi išleisti 15,6 milijonų dolerių. Šis projektas BBG laikomas prioritetiniu, kartu su priešinimusi „Islamo valstybės“ fundamentalistų ideologijai – šiam projektui BBG prašo tik 6,1 milijonų dolerių. Iš viso 2016 finansiniams metams BBG iš JAV kongreso prašo 751 milijono dolerių (1 % daugiau, nei praeitais metais). BBG paraiškos visada buvo išpildomos, todėl organizacijai nėra priežasčių nerimauti. RFE/RL biudžetas padidės 13 %, iki 116 milijonų dolerių (2015 metais 103 mln., 2014 – 95 mln. dolerių), šio poskyrio darbuotojų skaičius turėtų išaugti 10 procentų – iki 720 žmonių. Iš viso transliacijoms rusų kalba RFE/RL bus skirta 250 tūkstančių dolerių daugiau – 7,4 milijonų dolierių.

RBK-TV plės bendradarbiavimą su „Amerikos balsu“

Kito demokratinių vertybių ruporo – Voice of America – biudžetas mažės nuo 212,1 iki 206,7 milijonų dolerių. Mažės Lotynų Amerikos ir Anglijos skyriai, transliacijos rusų kalba biudžetas augs nuo 4,09 iki 4,14 milijonų dolerių. BBG savo finansinius poreikius ir išlaidas grindžia būsimu bendradarbiavimo su rusiškomis MIP plėtimu.

Priminsime, jog nei „Amerikos balsas“, nei Radijas „Svoboda“ šiuo metu Rusijoje netransliuoja. „Amerikos balsas“ neteko 810 kHz dažnio 2014 metų pradžioje, o Radijas „Svoboda“ nutraukė savo transliacijas dar 2012 metais. Radijo stotys pasiekiamos internetu.

„Televizija – įtakingiausias masinio informavimo tipas Rusijoje, formuojantis auditorijos nuomonę. „Amerikos balsas“ Rusijos MIP, objektyviai atspindinčias informaciją, naudoja kaip naujienų agentūras. Pasaulinės ekonomikos klausimai, Amerikos verslas ir JAV bei Rusijos santykiai tapo Amerikos tarptautinių masinės informacijos priemonių auditorijos Rusijoje augimo priežastimi. „Amerikos balsas“ ir RBK-TV planuoja ilginti bendrai gaminamos produkcijos eterio laiką iki 60 minučių per savaitę, naudojant studijas („Amerikos balso“) bei žurnalistinius resursus Vašingtone ir Niujorke“, – sakoma BBG medžiagoje.

BBG paraiškoje „Amerikos balso“ ir rusų koncerno RBK partnerystė priskiriama prie svarbiausių 2014 metų įvykių – nurodomas 11 % rusų televizijos žiūrovų auditorijos pasiekiamumas. Kaip teigiama RBK-TV 2014 metų birželio mėnesio prezentacijoje, mėnesinę kanalo auditoriją sudaro 22,4 milijonai žmonių Rusijoje ir 5,4 milijonai Maskvoje (RBK-TV remiasi TNS duomenimis). Vidutinė televizijos kanalo paros dalis (vidutinis žmonių, žiūrinčių kanalą procentas nuo bendro televizijos žiūrovų skaičiaus) tuo metu sudarė 0,5 %, teigiama prezentacijoje.

Bendrų televizijos programų kūrimas – tai „Amerikos balso“ žurnalistų, kaip ekspertų kai kuriomis temomis, įtraukimas į bendrą darbą, sakoma BBG medžiagoje. Pavyzdžiui, programoje „Babič. Trend“ kelis kartus per savaitę savo, kaip eksperto nuomone, dalinasi „Amerikos balso“ korespondentas Michailas Gudkinas arba jo kolega Vladimiras Lenskis. Laidoje „Babič. Trend“ pokalbis su ekspertu vidutiniškai užima 20 minučių. Laidų cikle „Šaltasis karas?“, transliuotų 2014 metų rugsėjį, eksperto vaidmenį atliko „Amerikos balso“ Rusijos skyriaus Vašingtone apžvalgininkas Aleksejus Berezinas. Reikia pažymėti, jog šiuo metu visi šios laidos archyvai iš RBK-TV puslapio ištrinti. RBK-TV vaizdo medžiagos nuo 2012 metų archyvus, tame tarpe ir keturias kassavaitines transliacijas iš Niujorko fondų biržos, pateikia „Amerikos balsas“.

– Mūsų bendradarbiavimas su „Amerikos balsu“ neturi nei politinės, nei finansinės reikšmės. Mes tik naudojamės „Amerikos balso“ ekspertų, dirbančių Niujorko fondų biržoje, nuomone, jie operatyviai mums praneša apie sandėrių rezultatus, – „Izvestijoms“ sako RBK-TV vyriausiasis redaktorius Andrejus Reutas. – Apie bendradarbiavimo su jais plėtimą aš nieko nežinau, šiuo metu mes neplanuojame jokios plėtros. Dėl „Šaltojo karo?“, taip, mes iš tikro bandėme pradėti šį projektą, tačiau mums nieko nesigavo. Mes nusprendėme, kad iš redakcinės pusės kurti politinį projektą šiuo metu mums yra neįdomu.

Radijas „Svoboda“ taip pat planuoja plėsti savo veiklą Rusijos televizijos eteryje.

„Kartu su afiliuotais Rusijos regionų televizijos kanalais, RFE/RL kanaluose, transliuojančiuose rusų kalba, didins savo eterio laiką iki 4 valandų per dieną. Tarp naujų programų bus dokumentiniai filmai, analitinės pokalbių laidos, VIP interviu ir humoristinės programos, – teigiama paraiškoje. – Be to, Radijas „Svoboda“ dirba prie savo (kartu su „Amerikos balsu“) 30 minučių trukmės programos „Dabartinis laikas“ kaukazietiškos versijos.

BBG atkakliai siekia prastumti amerikietišką poziciją į rusų televizijos kanalus, bendradarbiavimui, kaip taisyklė, pasirinkdami opozicinius kanalus bei naujienų resursus. Pavyzdžiui, 2014 finansinių metų paraiškoje taip pat buvo teigiama, jog „Amerikos balsas“ paleido į televizijos eterį programą „Pasidalink“, kuri nukreipta į „jaunimo – būsimų lyderių – auditoriją“ ir „moderniam žiūrovui siūlo šiuolaikinę diskusiją apie Ameriką ir jos vertybes, JAV politiką bei potarybinę erą“. BBG medžiagoje „Amerikos balso“ partnerių sąraše nurodomi „Grani.ru“ ir televizijos kanalas „Dožd“.

Ekspertų nuomone, BBG Rusijoje veikia šaltojo karo eigos rėmuose ir naudojasi mažai efektyviais informaciniais instrumentais.

– Radijas „Svoboda“ ir „Amerikos balsas“, kartu su kitomis BBG masinės informacijos priemonėmis šiuo metu yra aršiai kritikuojamos JAV todėl, kad jos nėra efektyvios. Vakarų propaganda pasikliauna asimetriniu smūgiu – jie stengsis ne suformuoti kokį nors alternatyvų vaizdą, o parodyti, kad Rusijos propaganda meluoja ir pateikia iškreiptą vaizdą. Tokios publikacijos seniai tapo įprastos Rusijos ir Vakarų santykių kontekste. Bendra amerikietiškų MIP užduotis – paveikti visuomenės nuomonės lyderius, inteligenciją, kurie po to jau patys transliuos šį kritinį požiūrį platesnėms masėms, – sako Finansų universiteto prie RF vyriausybės Politologinių tyrimų centro direktorius Pavelas Salinas.

Kaip mano Franklino Ruzvelto vardo JAV tyrimų fondo direktorius Jurijus Rogulevas, amerikiečius neramina tai, jog Rusija aktyvavo savo veiklą užsienyje ir jai ten puikiai sekasi.

– JAV klaidingai supranta alternatyvų požiūrį, kuris nepretenduoja į jokią ideologiją, kaip propagandą. Russia Today, matyt, pagal savo formatą skiriasi nuo tarybinės propagandos, čia viskas yra kitaip – labiau pažymima ne ideologija, o požiūrio populiarinimas, atitinkamos nuomonės skleidimas. „Amerikos balsas“ niekuo nesiskiria. Šiandien analogiški organai JAV ir Europoje, tokie kaip Deutsche Welle ir Radijas „Svoboda“, gerokai atsilieka nuo Russia Today ir panašių MIP, todėl jiems būtina visais būdais ieškoti naujos auditorijos. Todėl ir yra kuriamas skaitmeninis departamentas, – aiškina Rogulevas.

Kaip rašė „Izvestija“, Federalinė spaudos ir masių komunikacijos agentūra (Rospečiat) nuo 2010 iki 2014 metų finansavo opozicinių leidinių Rusijoje veiklą. Į tą sąrašą pakliuvo ir „Rusijos balso“, ir Radijo „Svoboda“ partneriai – televizijos kanalai RBK-TV ir „Dožd“. Jų finansavimui Rospečiat išleido 4,5 milijonų ir atitinkamai 30,6 milijonų rublių. Dar 15 milijonų rublių skirta radijo stočiai „Echo Moskvy“, o laikraščiui „Moskovskij komsomolec“ – 17,9 milijonų rublių.

parengė: Darius Dimbelis

Sarmatai

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta sarmatas.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga - jūs galite paremti tinklapį SMS žinute arba piniginiu pavedimu į redaktoriaus sąskaitą. Visos jūsų paaukotos lėšos eis tinklapio plėtrai. Iš anksto dėkojame.

Pasidalinkite su sarmatas.lt savo naujiena ar video siužetu!

Gauti naujienlaiškį per Google FeedBurner



Naujienos iš interneto

komentarai 7

  1. artas says:

    Lietuviai gudresni – neturi jokių savo socialinių tinklų (plačiai žinomų) ir naudojasi kitų sukurtais, todėl gali patys bet kam knist smegenis. Žinoma ir jiems knisa, tačiau mažos šalies pliusas toks, kad jiems, smegenų plovimui niekas neskiria tokių resursų, kaip didesnioms šalims, todėl palyginus išlieka laisvesni.

    Kai sakau laisvesni, tai nereiškia, kad savos MIP neknisa, – knisa ir dar kaip, bet mums neskiria atskiro dėmesio Vakarų MIP, kai rusams sakykime skiriami šimtai milijonų dolerių.

    Aš jiems nepavydžiu, jei jau atvirai. Ateina žmonės pabendraut, pailsėt, o čia vietoje to prasideda politika. Pavydžiu tų laikų, kai internete žmonės dalijosi savo asmeniniais dalykais ir niekam ta politika visiškai nerūpėjo. Prisimenu su nostalgija 🙂

  2. A.Nyzius says:

    Pirmiausiai už-bukina mankurtizuoja žmones, po to pakiša bet kokį melą. Tokie patiki, kol atsikvošėja – jau situacija pasikeitusi. Kažkada laisvės radio stotys mums padėjo išsilaisvinti, bet kai mus perviliojo savo pusėn ir doleris galutinai okupavo, jau nebetinka tos stotys, dabar reikia bukesnės propagandos, kad didesnes mases paveiktų – nes inteligentai okupuotose visuomenėse nebeturi svorio. Tam reikia primityvesnio melo. Todėl kurs rusakalbiams šiukšliną informaciją.

  3. Buvome naivūs says:

    Rusai nevaro tokios propogandos , o nagrinėja įvykius. Tokia propogandą ,kokią purviną ir melaginga varo „demokratai“ ir jankiai iš tiesų stebina . Kažkas atsitiko tiems vakarams. Arba mes per daug jais pasitikėjome ir buvome didžiausi naivuoliai.

  4. Gojus says:

    Net griaudu kaip juokinga kaip apgailėtinai atrodo vakarų, aš jau net nekalbu apie Lietuvos šūdasklaidą lyginant su rusų laidom kurios paremtos diskusijomis su argumentais ir nuomonėm apgailėtinai atrodo suvirškinta masė vakarų vartotojui. Štai dėl to ir pralaimi vakarai – žmonės suvokia kas kišama per prievartą sugromuliuota, o kas yra pateikiama įvertinimui, sulyginimui ir nuomonės susiformavimui. O Lietuviška šūdasklaida šioje vietoje išvis nusišauk – TV3 isteriškų bobų skiedalai vien epitetais…“Kraugerys išprotėjęs Putinas“ ir pan…

  5. Malvina says:

    Lietuviškų TV iš viso nebegaliu žiūrėti … Taip viskas purvina, „kyšo ausys“ iš daugelio laidų…O apie pramogines laidas iš viso tyliu. Manau, daugeliu atvejų moralės normos nustojo egzistuoti, kaip ir kalbos kultūra, deja. Manęs nedžiugina naujų „ištiktukų“ viešas įteisinimas, mėgavimasis tuo, kas turėtų būti seniai numesta už žurnalistinės etikos ribų. Taaaip – drakonas mirė, bet … tegyvuoja drakonas:) Tik koks jis, kokį jį mes auginame?
    Taigi, mėgstu žiūrėti pažintines bei argumentuotas laidas. „Užblokuoja“ atviras pyktis ir žmones žeminantys epitetai, nes tai yra silpnumo išraiška, deja.

  6. Joris says:

    Aš va žiūriu „lietuvišką“ TV, lietuviškų veidų joje beveik nematau… Ar verta stebėtis – per TV vien šlamštas ir plagiatas? Apie smegenų plovimą net neužsimenu…

  7. Taigis says:

    Idomu kam ta „vakaru“ propaganda, jei rusai zino jog juos tie „vakarai“ bombarduoti nori

Rašyti atsiliepimą

Paaiškinimas,
Atsiliepimų skiltis skirta pasidalinti savo nuomone straipsnio tema, ir mums svarbios jūsų nuomones.
Tuo pačiu norime priminti, kad tai nėra skaitytojų tarpusavio rietenų sritis, todėl prašome valdyti savo
emocijas ir nepaversti šios vietos balaganu ir/ar keiksmų mokykla. Taip pat bus sulaikomi iš PROXY
serverių rašomi komentarai.
Komentarai nėra cenzūruojami, bet programa gali automatiškai išmesti atsiliepimus, su keiksmažodžiais.
P.S. Siekiant apsisaugoti nuo reklaminių robotų, peržiūrai taip pat bus sulaikomi komentarai, kuriuose
bus rasta nuorodų, tad rekomenduojame jas dėti be pradinių "http" ir "www".

Svetainę nuo spamo saugo Akismet. Sužinokite kaip naudojami jūsų duomenys.

top