- Sarmatai - https://www.sarmatas.lt -

Kas slepiasi už „Naujas kasmet“?

paveikslėlisGyvename kasdien vis greitesniame pasaulyje, apsupti nuolatinio informacijos srauto, reklamų, pasiūlymų. Pasiūlymų keistis, atsinaujinti ir tapti laimingam. Marketingo specialistai jau daugiau kaip prieš penkiasdešimtį metų suprato, kad žmonėms reikia siūlyti ne daiktą, net ir ne funkciją, o jų teikiamą pasitenkinimą, kitaip tariant, gabalėlį fikcinės laimės, kuri labai greitai išgaruoja.

Stebėdama nuolatines akcijas ir į jas atsiliepiančiuosius, šeimomis plūstančius į prekybos centrus, vis dažniau savęs klausiu – o kodėl man užtenka taip mažai? Vakar pirkau naują suknelę, nes sudilo senoji. Senoji suknelė praėjo visus ciklus: nuo išeiginės iki darbinės ir galiausiai jaukios naminės (suknelės, jei kas pamiršote, apie ką skaitėte). Taip yra su visais šeimos įsigyjamais daiktais – jie kruopščiai įvertinti, apgalvoti, kad tarnautų ilgai, kad nereikėtų kelių ar keliolikos: batų porų, kojinių, telefonų, šaldytuvų. Ir ne tik iš finansinių paskatų.

Mūsų vaikai jau nuo mažų dienų girdi frazę „dėl tokių daiktų šyla klimatas“ – suprask – daiktas nereikalingas, o jam pagaminti panaudoti ištekliai, kurie neatsinaujina, išskiriamas anglies dvideginis, gamybos procese teršiama žemė. Ir visai nesvarbu, kad turbūt 90% tokios produkcijos gaminama už tūkstančių kilometrų nuo Lietuvos. Mūsų Žemė – vienas gyvas organizmas.

Jaučiu, kad tokių kaip mes daugėja, kad pamažu pradeda formuotis atsakingo vartojimo šeimos – jos bendrauja tarpusavyje, virsta bendruomenėmis. Dirbantys, auginantys vaikus, gyvenantys mieste – ne ekstremalai. Bet vis tik, tokie kaip mes – didžiausia grėsmė kapitalizmui, nes jis pastatytas būtent ant vartojimo intensyvumo pamatų, siūlymo keistis kasdien, kasmet.

Šiai sistemai nereikalingas stabilumas, nereikalingi vartotojai -konservatoriai visose srityse: tiek santykiuose tarp vyro ir moters (juk išsiskyrus ir susituokus nauja pora vėl tampa vartotojais NUO NULIO), tiek kasdieniame gyvenime (juk didžiausias pardavimų augimas – būtent naujose pakuotėse pateiktų „pagerintų“ gaminių). Konservatoriais čia vadinu žmones, prisirišusius ne prie konkrečių prekinių ženklų, o prie vertybių sistemos: tradicinės šeimos, gimtinės, iš kartos į kartą perduodamų puoselėjamų papročių ir iš viso to sekančių kasdienio vartojimo įpročių.

Dalis žmonių, lyg ir bandančių save stabdyti, nepasiduoti akcijoms, žiniasklaidos greitai prigąsdinami: „vartojimas krenta, bendras vidaus produktas mažėja“. Suprask, ir tu prisidedi prie to, kad tavo šalyje blogėja gyvenimas. „Privalau vartoti“ – rezonuoja tokia žinutė pasąmonėje, taigi sistemos tikslas pasiekiamas.

Socialiai neatsakingas verslas žingsniuoja koja kojon su trumpalaikiais valdininkų interesais – išspausti gražius rodiklius ŠIANDIEN. Neatsakingu verslu jau šiandien galime drąsiai vadinti tuos, kurie skatina ir siūlo keisti kasdien, kasmet, kurie mus įtikinėja, kad mano pernai pirkta suknelė šiemet jau nebemadinga, kad mano telefonas už metų bus atgyvena ir aš TIESIOG NUSIPELNAU naujo, kad į apvalkalą sukimštas trečiarūšės mėsos ir normaliai nevalgomų priedų mišinys su nauja etiketė ir šūkiu „Rūpestinga kaip MAMA“ yra vertesnis už mamos namie paruoštą vakarienę.

Jei būčiau piktas žmogus, palinkėčiau, kad tokio verslo atstovai save susapnuotų dūstančiais po reklamos dirbtinai nusendintais gaminiais, supiltais į vieną didelį šiukšlių kalną per vienerius metus, kad ir mūsų mažutėje Lietuvoje. Bet nesu pikta, tikiu, kad ir tarp verslininkų auga nauja NEMĖSLITININKŲ karta, tikiu, kad pamažu vėl grįšime prie minčių apie VAIKUS, jų ateitį, nes nenorėsime, kad jie uždustų mūsų suneštų nereikalingų daiktų kaugėse. GALVOKITE, KODĖL PERKATE, IR KAS LIKS IŠ VISO TO, KAI IŠMESITE.

Nerida