JAV neturi kur trauktis. Apie „Rusijos agresijos prevencijos“ projektą

2014, rugpjūčio 1, 13:47 | kategorija Metodologija | 2 komentarai | peržiūrų 1 420 | Spausdinti šį Įrašą | Sarmatai

paveikslėlis2014 m. birželio 27 dieną, Gruzija, Moldova, ir Ukraina pasirašė Briuselyje susitarimą su ES. O jau liepos 18, JAV Senato tarptautinių reikalų Komitetas balsavo už įstatymo projektą „Rusijos agresijos prevencija“, kurio veikimo rėmuose Gruzija, Moldova ir Ukraina gauna artimo JAV sąjungininko statusą (neįstojant į NATO). Šis statusas sąjungininkams leidžia sudaryti dvišales sutartis karinio-techninio bendradarbiavimo srityje bei žvalgyboje, įskaitant ir ginklų tiekimą.

Pertraukoje tarp šių dviejų įvykių (per tris savaites) pasaulyje įvyko tiek pažymėtinų įvykių, kad jų su kaupu užtektų trims dešimtmečiams.

IILV (Islamiška Irako ir Levanto valstybė) modžachedai paskelbė apie kalifato – Islamo valstybės sukūrimą. Prasidėjo karinis Izraelio ir HAMAS konfliktas. Braziliškasis BRIKS patvirtino eilę sisteminių sprendimų, formuojančių naują realybę, alternatyvią egzistuojančiai tvarkai. JAV patvirtino naujas sankcijas prieš Rusiją. Izraelis įvedė kariuomenę į Gazos sektorių. Virš Ukrainos teritorijos buvo numuštas Malaizijos „Boingas“. Ukrainos kariuomenė pradėjo masinį Donecko ir Lugansko puolimą.

Paskirstyti prioritetus šioje chronologinėje eilėje ganėtinai sunku. Tačiau autorius sąmoningai išskyrė Gruzijos, Moldovos ir Ukrainos pasirašytą susitarimą su ES ir su šiomis šalimis susijusį balsavimą JAV Senate. Abu šie įvykiai yra ilgos kombinacijos finišas ir kaip kažkoks prieigos kodas leidžia iššifruoti visą žaidimą.

Tolimais 1997 metais, Gruzija, Moldova ir Ukraina kartu su Azerbaidžanu pasireiškė kaip iniciatoriai sukuriant GUAM bloką. Vėliau prie jų prisijungė Uzbekistanas ir pavadinime atsirado papildoma raidė „U“ – GUUAM.

Nuo pat pradžių blokas kūrėsi, kaip klubas siejamas interesų NVS (Nepriklausomų valstybių sąjunga) ribose, tačiau greitai ėmė ryškėti pilnavertės politinės-karinės sąjungos, kartu su gerai suvokiamu ekonominiu interesu, bruožai.

Azerbaidžanas norėjo tiekti į pasaulinę rinką angliavandenilius (naftą) apeinant Rusiją, o bloko partneriai siekė sumažinti energetinę priklausomybę nuo Maskvos. Kaip to rezultatas atsirado naujo transportinio koridoriaus, iš Azerbaidžano į Europą, projektas. Per Gruziją, Juodąją jūrą ir Moldovą.

Antirusiška pozicija nuo pat pradžių buvo GUUAM pagrindu, ir už viso to šmėžavo JAV šešėlis. Bloko šalys pirmosios įstojo į NATO programą „Partnerystė vardan taikos“ ir ėmė tinkinti savo kariuomenę prie NATO standartų. Gimė nuosavų taikdariškų pajėgų sukūrimo idėja, pakeičiant rusiškus dalinius „karštuose taškuose“ bloko šalių teritorijose. Šios idėjos apdorojimui GUUAM šalys net nukreipė savus kariškius į taikdariškų NATO pajėgų sudėtį Kosove.

Juridinio GUUAM apiforminimo data turėjo tapti 2001 metų kovo 7-oji. Tą dieną Jaltoje Eduardas Ševarnadzė, Leonidas Kučma, Islamas Karimovas, Heidaras Alijevas ir Piotras Lučinskis ruošėsi pasirašyti visus oficialius dokumentus.

Jei šis istorinis susitikimas tada būtų įvykęs, tai šiandien nebūtų pilietinio karo Ukrainoje. Niekas nebūtų numušęs Malaizijos „Boingo“. Irako ir Sirijos platumose nebūtų atsiradusi Islamo valstybė. Nebūtų braziliškojo BRIKS susitikimo, kaip, beje, ir paties BRIKS. Ir niekas neteiktų jokių sankcijų Rusijai, todėl, kad šiandien nebūtų Rusijos. Bent jau tokios kaip šiandien su jos šiandieninėmis sienomis.

GUUAM sukūrimo esmė buvo ne tame, kad padėti Azerbaidžanui tiekti naftą apeinant Rusiją, o Gruzijai, Moldovai ir Ukrainai įgauti energetinę nepriklausomybę nuo Rusijos. Paskui Uzbekistaną prie GUUAM turėjo prisijungti „dujinė“ Turkmėnija ir „naftingasis“ Kazachstanas. Sujungti konstrukciją buvo planuojama padedant Trans-Kaspijos dujotiekiui (Kaspijos dugnu). Toliau, kaip prognozavo Zbignevas Bžezinskis, į GUUAM turėjo įeiti Turkija, Rumunija ir Bulgarija.

Pakanka žvilgtelėti į žemėlapį, kad suprastume, jog šio plano realizacija ne šiaip paprastai formavo alternatyvų (kontroliuojamą JAV) kelią, tiekiant naftą-dujas pasaulinei rinkai (pirmiausia į ES). To pasekmėje visa Vidurinė Azija turėjo būti atplėšta, o Rusija prarasti dominuojančią padėtį Eurazijoje.

Tačiau atsitiko baisus dalykas. Naujųjų 2000 -ųjų metų išvakarėse, sergantis ir delegitimizuotas Elcinas atsistatydina. Į valdžią Rusijoje ateina Vladimiras Putinas.

Jau rudenį Biškeke, Muitų sąjungos šalys (Rusija, Kirgizija, Baltarusija, Kazachstanas ir Tadžikistanas) paskelbia apie EurAzES sukūrimą ir po mėnesio pasirašo tai Astanoje. Tuo pat metu GUUAM šalyse pradeda dėtis keisti dalykai.

Uzbekistanui iškyla eilinė islamo smogikų įsiveržimo grėsmė ir Karimovas kreipiasi pagalbos į Maskvą. Moldovoje parlamento rinkimuose nugali komunistai, o naujasis lyderis Voroninas ima kursą į Muitų sąjungą. Azerbaidžane bręsta neramumai ryšium su gandais apie Alijevo mirtį, Kremliaus spaudos tarnyba paskelbia apie Putino telefoninį pokalbį su Alijevu. Kučma balansuoja ant apkaltos ribos po skandalo apie pasiklausymą susijusį su Gongadzės nužudymu. Rusijos Generalinė karo prokuratūra iškelia baudžiamąją bylą Julijai Timošenko.

Kiekvienas šių incidentų pasibaigia dvišaliais pokalbiais aukščiausiu lygiu. Ko pasekoje susitikimas Jaltoje buvo atšauktas ir GUUAM taip ir nebuvo realizuotas. Bet įvyko kitas istorinis susitikimas.

2001 -ųjų birželį Rusija, Kinija, Tadžikistanas, Kirgizija ir Uzbekistanas įsteigė Šanchajaus bendradarbiavimo organizaciją (SCO). Situacija pasisuko priešinga linkme.

2006 metais buvo paleistas eksploatuoti naftotiekio atšaka sujungusi Kazachstano naftos sritis ir Kiniją. 2009 metais antroji naftotiekio atšaka sujungė Kaspijos jūros pakrantę ir Kiniją. Bendras naftotiekio pajėgumas – 20 mln. t. į metus.

Tuo pat metu vyko dujotiekio „Vidurinė Azija – Kinija“ statyba. Jau dabar eksploatacijai priduotos trys dujų vamzdžio atšakos, bendru galingumu – 55 mlrd. kubinių metrų į metus. Dujotiekis struktūriškai sujungė Turkmėniją, Uzbekistaną, Kazachstaną ir Kiniją. O suplanuota ketvirtoji atšaka (dar 30 mlrd. kub m.), papildomai turi praeiti per Tadžikistaną ir Kirgiziją.

Rusijos dujotiekio RSRV (Rytų Sibiras – Ramusis Vandenynas) statyba su atšaka į Kiniją, 30-ies metų sutarties su Kinija pasirašymas ir „Sibiro jėga“, tėra tik epizodai jau įvykusiame pagal faktą Eurazijos performatavime. Tarp kitko, visas vamzdžių tiekimas Vidurinės Azijos vamzdynams vyko iš rusiškųjų gamyklų, nors ukrainietiški vamzdžiai pigesni. Sąlygos buvo aptartos (SCO) rėmuose.

Trans-Kaspijos dujotiekio idėja buvo galutinai palaidota. Azerbaidžanas neturi resursų apimties, kuri galėtų lygiomis konkuruoti su Rusijos angliavandenilių Europai tiekimu, kas taip pat tapo projekto NABUCCO mirties priežastimi.

Šiomis sąlygomis „Pietų srautas“ pradeda didinti apsukas. Tuo pat metu šiitų koalicija Artimuosiuose Rytuose pasirašo susitarimą dėl dujotiekio iš Irano per Iraką ir Siriją prie Viduržemio jūros. Jei „Pietų srautas“ būtų paleistas, galimybių langas Jungtinėms Valstijoms Eurazijoje užsitrenktų visiems laikams. O „šiitų projekto“ realizacija devalvuotų Persijos įlankoje esančio, JAV KJL(Karinio jūrų laivyno) 6-ojo laivyno vaidmenį, išmušant pagrindą iš po Vašingtono kojų.

Ir štai čia prasideda maištas Sirijoje. O kai Rusija ir Kinija blokuoja STO saugumo Taryboje visus JAV bandymus pašalinti Basharo Assado režimą, IILV modžachedai apsisuka į priešingą pusę, kelių savaičių eigoje tiesiog šluoja Irako kariuomenę ir paskelbia Islamo valstybės sukūrimą.

Vienas niuansas. Irako krizės eigoje amerikietiškieji ir Irano karo instruktoriai pirmą kartą buvo vienoje barikadų pusėje – Irako kariuomenės pusėje. Reikalas tame, kad šiandien Iranas – vienintelė šalis, galinti atgaivinti GUUAM’ą ir padaryti įmanoma pietų kryptimi alternatyvą Rusijos dujų tiekimui į ES. Tam Iranas turi sutikti su dujotiekio tiesimu ne į Siriją prie Viduržemio jūros, o per Turkiją į Europą pagal NABUCCO trajektoriją, prijungiant prie jo Azerbaidžaną.

JAV balansuoja ant katastrofos slenksčio. Vašingtonui kaip oras reikalinga sąjunga su Iranu (būtent tam trukdo Izraelis savo karo veiksmais Gazos ruože), kad organizuoti alternatyvų dujų tiekimą į ES. Priešingu atveju JAV praranda visus įtakos svertus Artimiesiems Rytams, Vidurinei Azijai, Europai, Rusijai ir Kinijai. Realizavus šį planą Amerika tampa tolima sala, neturinčia jokio santykio su Eurazijos kontinentu.

Grius ne tik politinė konstrukcija, grius visa šiuolaikinė kainodaros energetikos sferoje sistema. Sistema sukurta 1972-jų naftos krizės išdavoje, kai JAV sutiko su arabų šalių reikalavimu prekiauti nafta biržoje, tačiau tik su viena sąlyga. Ta sąlyga – visa prekyba vyksta tik doleriais.

Arabų šalių reikalavimo esmė – pelno perskirstymas atšakos viduje išgaunančių naftą naudai. Dar 1895 -ais metais, kai „Standard Oil“ tapo monopolistu naftos perdirbimo srityje ir paskelbė biržos prekybos pabaigą, Rokfeleris pareiškė, kad jį tenkins naftos pirkimas po 2 dolerius. Ir ši kaina išsilaikė iki pat 1972 -ųjų. JAV sąlygos esmė – išsaugoti bendrą kainos formavimo mechanizmo kontrolę.
Tuo atveju, jei žymi rinkos dalis pereitų prie atsiskaitymų bet kokia kita valiuta, o tai būtų neišvengiama realizavus „Pietų srauto“ projektą ir suderinus rusiškų dujų tiekimą Kinijai bei Azijos- Ramiojo vandenyno regione, doleris galutinai prarastų bet kokį vidinį turinį, neskaitant jėgos resurso. Būtent šis resursas šiandien ir demonstruojamas.

Beje, neseniai vykusiame BRIKS susitikime, neskaitant plačiai išreklamuotų fiskalinių sprendimų, taip pat buvo priimtas nutarimas steigti Energetinę BRIKS asociaciją ir jos pagrindu įkurti kuro Rezervinį banką (strateginės atsargos) bei energetinės politikos Institutą (rinkų valdymui).

Ar verta po to stebėtis, kad įstatymo projektas „Dėl Rusijos agresijos prevencijos“ nesutiko pasipriešinimo JAV Senato tarptautiniame Komitete. Nei laiko, nei vietos manevrui Vašingtonas jau nebeturi. Artimųjų Rytų konflikto sinchronizacija su europietiškuoju visada atveda prie Pasaulinio karo. Bent jau taip buvo dukart per pastaruosius 100 metų.

Žinoma ir karo pradžios data – po 7-ių dienų, kai JAV kongresas galutinai patvirtino įstatymą „Dėl Rusijos agresijos prevencijos“ ir jo įsigaliojimo. Jei per 7 dienas Rusija neišves savo kariuomenės iš Krymo, JAV prezidentui bus atrištos rankos bet kokiems veiksmams rusiškų kompanijų, tarnautojų, jų bendražygių ir šeimos narių atžvilgiu. Taip įstatyme ir parašyta.

Ir apie greitą JAV karo pajėgų skaičiaus padidėjimą Europoje. Ir apie NATO kariuomenės junginių skaičiaus padidėjimą Lenkijoje, ir Baltijos šalyse. Ir apie galimybe priešakinėms NATO pajėgoms bazuotis abipusių susitarimų pagrindu (skaityti – Ukrainoje, Gruzijoje, Moldovoje, Azerbaidžane). Ir apie glaudaus bendradarbiavimo galimybę pirmiausia su Vokietija. Ir apie gamtinių dujų eksportą į ES. Ir apie transatlantinę energetikos strategiją. Ir apie sankcijas prieš „Sberbank“, Vnešekonombank“, „VTB bank“„Gazprombank“, „Rosneft“, „Novotek“. Ir apie spaudimą Pasaulio Bankui bei Europos rekonstrukcijos ir vystymosi bankui išduodant kreditus Ukrainos, Moldovos, Gruzijos ir Azerbaidžano energetiniams projektams. Ir apie finansavimo padidinimą palaikant demokratiją ir laisvas MIP Rusijoje bei buvusios TSRS šalyse.

Dokumentas neilgas, tačiau daug pasakantis.

Paskaityti patį įstatymo projektą galite čia:  Rusijos agresijos prevencijos įstatymas

Papildoma informacija: “Russian Aggression Prevention Act of 2014″: Another U.S. Style Violent Regime Change?

vertė: Arvydas Daunys

Sarmatai

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta sarmatas.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga - jūs galite paremti tinklapį SMS žinute arba piniginiu pavedimu į redaktoriaus sąskaitą. Visos jūsų paaukotos lėšos eis tinklapio plėtrai. Iš anksto dėkojame.

Pasidalinkite su sarmatas.lt savo naujiena ar video siužetu!

Gauti naujienlaiškį per Google FeedBurner



Naujienos iš interneto

komentarai 2

  1. Kestutis says:

    Nuojauta, kad abieju konfrontuojanciu pusiu puciamas balionas neuzilgo sprogs… Tik idomu kiek dar liko laukti ir kas po to desis?

Rašyti atsiliepimą

Paaiškinimas,
Atsiliepimų skiltis skirta pasidalinti savo nuomone straipsnio tema, ir mums svarbios jūsų nuomones.
Tuo pačiu norime priminti, kad tai nėra skaitytojų tarpusavio rietenų sritis, todėl prašome valdyti savo
emocijas ir nepaversti šios vietos balaganu ir/ar keiksmų mokykla. Taip pat bus sulaikomi iš PROXY
serverių rašomi komentarai.
Komentarai nėra cenzūruojami, bet programa gali automatiškai išmesti atsiliepimus, su keiksmažodžiais.
P.S. Siekiant apsisaugoti nuo reklaminių robotų, peržiūrai taip pat bus sulaikomi komentarai, kuriuose
bus rasta nuorodų, tad rekomenduojame jas dėti be pradinių "http" ir "www".

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

top