- Sarmatai - https://www.sarmatas.lt -

Kodėl turime bijotis Rusijos politinės reklamos?

Pereitą mėnesį žiniasklaidoje ir Kapitolijaus kalvoje suskambėjo pavojaus varpeliai, kai Facebook paskelbė apie naujos kenkėjiškos politinės reklamos, manomai rusiškos kilmės, atradimą ir sunaikinimą, signalizavęs apie „kryptingus, gerai finansuojamus priešininkus, kurie niekada nepasiduoda“, rašo advokatas ir buvęs programuotojas, NVO „Komitetas už teisingumą“ (Committee for Justice, JAV) prezidentas Curt Levey portale The Wall Street Journal.

Tinklapis TechCrunch, skirtas informacinių technologijų temoms, pareiškė, jog „propagandinis karas prieš rinkimus į JAV Kongresą“ buvo paskelbtas.

Autoriaus nuomone, reikia patalpinti tai į atitinkamą kontekstą. Facebook pareiškimas buvo apie 32 puslapių ir paskyrų pašalinimą, iš kurių buvo vykdomi „dirbtiniai bandymai įtakoti politinį diskursą“ .

Tai buvo daroma demonstruojant 150 reklaminių skelbimų Facebooke ir Instagrame nuo 2017 metų balandžio iki 2018 metų birželio. Reklama kainavo 11 tūkstančių dolerių.

„Ar iš finansinio požiūrio taško (tik oficialios rinkiminės D. Trampo ir H. Klinton kampanijos kainavo 81 mln dolerių už reklamą Facebook) ar iš reklamos aprėpties požiūrio taško (pas 28 iš 32 panaikintų puslapių ir paskyrų buvo mažiau 10 sekėjų), – pašalintų puslapių įtaka amerikiečių elektoratui buvo ne didesnė nei lašas jūroje“, – pastebi autorius.

Tipiški rusų reklaminiai skelbimai Facebooke nuo 2016 metų kvietė skaitytojus susiburti prieš „konfederatų paveldą“, „sustabdyti islamofobiją ir baimę prieš musulmonus“ ir palaikyti „pasienio apsaugą“, todėl, kad „Amerikai kyla didelė grėsmė“ labiau nei bet kada anksčiau, rašoma straipsnyje.

„Jų turinys sąmoningai nesiskiriantis nuo tikros reklamos ir politinių pasisakymų, kuriuos mes girdime ir matome kiekvieną dieną mūsų demokratinėje šalyje, kas paverčia jų kritinę įtaką dar viena smiltele smėlio paplūdimyje“, – įsitikinęs autorius.

„Galima paprieštarauti, nurodžius Rusijos motyvus, – bet netgi čia pravesti ribą labai sudėtinga.

Nėra abejonių tame, jog rusiškos reklamos tikslu yra siekis greičiau išprovokuoti amerikiečių nesutarimus, nei juos suvienyti, tačiau tą patį galima pasakyti apie politinę reklamą, sukurtą šalies viduje, nekalbant jau apie žymią žurnalistikos dalį“, – teigiama straipsnyje.

„Yra pagunda apkaltinti rusus, antraip, nemalonia alternatyva taps apkaltinimas savęs pačių“, – reziumuoja autorius.