B.Bradauskas: ne mes valdome valstybę

2015, spalio 17, 1:01 | kategorija LPT | 6 komentarai | peržiūrų 809 | Spausdinti šį Įrašą | Sarmatai

Bradauskas

B.Bradauskas: ne mes valdome valstybę. Stasio Žumbio nuotr.

Lietuvos Respublikos Seimas, kuris teoriškai yra įstatymų leidžiamoji valdžia mūsų šalyje, susizgribo, kad valdžios vadelės jau išsprūdo iš rankų. Geras daiktas be šeimininko ilgai nebūna – jas į savo rankas perėmė Konstitucinis Teismas. Kokios perspektyvos laukia teisėjų valdomos šalies?

Po šalto dušo atsitokėjusiems parlamentarams liko dvi išeitys – oriai susirinkti savo portfelius ir išsiskirstyti po namus arba mėginti susigrąžinti valdžią į savo rankas. Kuri šių išeičių parlamentarams priimtinesnė, Seimas pademonstravo antradienį, atmetęs Teisingumo ministerijos projektą dėl teisėjų valstybinių pensijų perskaičiavimo. Projektu užsimota atsisakyti nuostatos, kad šios pensijos priklauso nuo paskutinių penkerių teisėjo darbo metų algos dydžio, o skaičiuoti jas siūlyta pagal darbo stažą skirtingos instancijos teismuose. Toks projektas parlamentarų palaiminimo nesulaukė  – jam pritarė 36 Seimo nariai, 14 balsavo „prieš“ ir 39 susilaikė. Kas dabar bus? Konstitucinis Teismas, aiškindamas nuostatas dėl teisėjų valstybinių pensijų, yra konstatavęs, kad teisėjų valstybinių pensijų sistema gali būti pertvarkyta tik taip, kad nesumažėtų „bendras teisėjų socialinių (materialinių) garantijų lygis“.

– Ar Lietuva, kur ekonominius klausimus vis dažniau sprendžia Konstitucinis Teismas, vis dar yra parlamentinė-prezidentinė respublika? – pasiteiravo „Vakaro žinios“ Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko pavaduotojo Broniaus BRADAUSKO.

– Mūsų valstybei vadovauja ne Seimas, ne Vyriausybė, o Konstitucinis Teismas. Manau, kad tokia situacija valstybėje susiklostė dar tada, kai Konstituciniam Teismui buvo suteiktos visos galios pripažinti prezidento Rolando Pakso apkaltos reikalus. O po to įsivažiavo ir tokią praktiką vykdo iki šių dienų, priima tik sau naudingus sprendimus, daugiau nieko. Pensijos – sau, atlyginimų atkūrimas – sau. O kur kiti? Taip išeitų, kad kiti – ne žmonės, tik teisėjai – žmonės. Tačiau pavojingą darbą dirba ir daugelio kitų profesijų atstovai. Pavyzdžiui, policijos pareigūnai, valstybės saugumo departamento pareigūnai, ugniagesiai gelbėtojai… Šių profesijų atstovų atliekamas darbas yra galbūt net pavojingesnis už teisėjų. Tokių pavyzdžių yra daug. Mano žiniomis, Vengrijoje Konstituciniam Teismui uždrausta kištis į ekonominius reikalus, nes priešingu atveju gali būti sužlugdyta valstybė. ES dėl tokio sprendimo paburbėjo, paburbėjo ir nutilo, o ką?

– Galbūt Europoje yra ir daugiau valstybių, kurioms diriguoja vietos Konstitucinis Teismas?

– Nežinau, kad ekonominius dalykus daugiau kokiose nors valstybėse spręstų Konstitucinis Teismas. Čia neįmanoma. Biudžetą tvirtiname mes, Seimas, o Konstitucinis Teismas mums sujaukia. Nemanyčiau, kad tai yra pagal įstatymus. Jeigu aklai vykdysime Konstitucinio Teismo sprendimus, tokia politika valstybę gali privesti prie bankroto. Kaip to išvengti? Seimo narys Petras Gražulis yra įregistravęs gerą ir dėmesio vertą pataisą, kad Konstitucinio Teismo sprendimai turėtų įsigalioti tik tada, kai Seimas dėl jų priima atitinkamą įstatymą. Tada viskas būtų gerai.

– Kodėl Lietuvoje valstybinės pensijos skiriamos ne tik už nuopelnus valstybei, bet jau ir už priklausymą teisėjų kastai?

– Be abejo, valstybinės pensijos turėtų būti skiriamos tik už nuopelnus valstybei, už tai, kad žmogus kažką valstybei davė. Mano įsitikinimu, skirstyti valstybines pensijas pagal profesijas tikrai nėra teisinga. Anksčiau valstybinės pensijos ir būdavo skiriamos atsižvelgiant į žmogaus nuopelnus šaliai, bet dabar atsirado išskirtinis dalykas, kad vieni žmonės gauna valstybines pensijas tik dėl to, kad jie eina tas, o ne kitas pareigas. Taip sudaryta galimybė dirbti tame poste, nieko nenuveikti ir gauti valstybinę pensiją. Čia ne tas kelias. Mūsų šalyje teisėjai dabar gauna ir valstybinę pensiją, ir senatvės pensiją – apie 800 eurų valstybinės pensijos ir beveik antra tiek senatvės pensijos.

– Teisėjams juk nėra svetimos ir tarp kitų mirtingųjų gajos nuodėmės: korupcija, girtavimas… Kuo remiantis tada teisėjų kasta keliama aukščiau kitų?

– Teisėjai – irgi žmonės. Jie ir išgeria, galbūt ir papiktnaudžiauja, ir visa kita. Manau, kad kaip žmonės teisėjai niekuo nesiskiria nuo paprasto mūrininko. Nelyginu pačių specialybių, lyginu žmones. Paprastas darbininkas gi irgi yra žmogus. Tai kodėl vienos profesijos žmonės yra pakylėti aukščiau už kitus? Tokia praktika nėra teisinga. Jeigu tu nusipelnei – tai prašau, gauk valstybinę pensiją. Jeigu nusipelnė paprastas žmogus, jei jis atliko kokį nors valstybei labai gerą darbą – jis irgi turėtų gauti valstybinę pensiją.

– O kaip išgyvendinti iš Lietuvos tradiciją, leidžiančią gyvuoti išrinktųjų grupėms, užsitikrinančioms sau geresnę ateitį kitų piliečių sąskaita?

– Tai padaryti įmanoma tik įstatymais. Ir reikia, kad Seimo nariams nebūtų daroma įtaka, kad jie balsuotų ir atitinkamus sprendimus priimtų vadovaudamiesi tik savo sąžine. Bet kai ir Seimo nariai yra paveikiami… Kol kas situacija prasta, nematau prošvaisčių.

– Jei Seimo nariai leido vadovavimą valstybei perimti Konstituciniam Teismui, ką jie begali padaryti?

– Bandysime atkurti. Jei atsiras drąsių Seimo narių.

Respublika.lt

 

Sarmatai

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta sarmatas.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga - jūs galite paremti tinklapį SMS žinute arba piniginiu pavedimu į redaktoriaus sąskaitą. Visos jūsų paaukotos lėšos eis tinklapio plėtrai. Iš anksto dėkojame.

Pasidalinkite su sarmatas.lt savo naujiena ar video siužetu!

Gauti naujienlaiškį per Google FeedBurner



Naujienos iš interneto

komentarai 6

  1. Tangas says:

    Šis tautos melžikas netik kad sėdi n metų prie lovio bet yra sulipęs į jį visom keturiom. Ir staiga atsibunda, girdi ne jis valdo….. valdžioj jam maža..

  2. Mindaugas says:

    Kapitalistinėje valstybėje nebuvo, nėra ir nebus teisingumo. Tikiu, kad tai tik laikinas reiškinys, kad išsivystys socialistinė visuomenė. Tatai reiškia visų pirma tai, kad ten nebebus jokių klasių: nebebus nei kapitalistų, nei proletarų, — nebebus, vadinasi, ir išnaudojimo. Ten tebus vien kolektyviai dirbą darbo žmonės.Būsimoji visuomenė — socialistinė visuomenė. Tatai reiškia taip pat ir tai, kad ten drauge su išnaudojimu bus panaikinta prekių gamyba ir pirkimas-pardavimas, dėl to ten nebebus vietos darbo jėgos pirkėjams ir pardavėjams, samdytojams ir samdiniams, — ten tebus tiktai laisvi darbo žmonės. Būsimoji visuomenė — socialistinė visuomenė. Tatai reiškia, pagaliau, tai, kad ten drauge su samdomuoju darbu bus panaikinta bet kuri privatinė gamybos įrankių ir priemonių nuosavybė, ten nebebus nei beturčių-proletarų, nei turtuolių-kapitalistų, — ten tebus tiktai darbo įmonės, kolektyviai valdą visą žemę ir jos gelmes, visus miškus, visus fabrikus ir gamyklas, visus geležinkelius ir t. t. Ten, kur nebėra klasių, ten, kur nebėra turtingųjų ir beturčių, — ten nebereikalinga ir valstybė, ten nebereikalinga ir politinė valdžia, kuri engia beturčius ir gina turtinguosius. Vadinasi, socialistinėje visuomenėje nebebus reikalo egzistuoti politinei valdžiai. Tokioje vietoje nebus vietos tokiems veikėjams, kaip B.Bradauskas.

  3. gojus says:

    Neina nesutikti su Tangu – rado ks papasakot apie kastas privelegijuotas ir savanaudišus sprendimus paminant kitų interesus – ogi pats Bradauskų Broniukas… Krylovo pasakėčių matyt visai vyras neskaitęs. O Lietuva beje nėra teisinė valstybė, nes teise manipuliuoja individai, pavaldūs valdžios kastai, tad ir teisę taiko atitinkamai… Tik reikia sutikti dėl Pakso bylos – kaip Račas tada sakė, kad dabar tai jau prasidės – kaip brėšim ribą?

  4. to mindaugas says:

    Tavo komentaras, tai naivus nesubrendusio zmogaus svaiciojimas. Nei kapitalistine, nei juo labiau socialistine valstybe( mes jau gyvenome joje daugybe metu) nesukurs normalaus gyvenimo visiems.Normalu gyvenima visiems gali sukurti nebent tarpinis variantas tarp kapitalizmo ir socializmo, taip sakant aukso vidurys…

  5. Socializmas says:

    geriausia santvarka kokia kada nors buvo, bet gaila ją subiaurojo chruščiovo padlaižiai.

  6. žmogiškasis faktorius says:

    Pati įstatymo raidė nieko savaime nereiškia. Viską lemia teisėto ar neteisėto įstatymo vygdymas ar nevygdymas ir gal būt iškraipymas. Taikant valstybės institucijų lygmeniu tai vygdomoji valdžia lemia procesus. Idealiausia kai leidžiamoji valdžia veikia suderintai su vygdomaja. Bet svarbiausia valstybei įstatymų dalis suteikta valstybės visuomes kompetencijai. Todėl ir matome daugybę prasilenkimų su įstatymu iš vygdomosios valdžios pusės. Teismas, tai tarpininkas tarp leidybinės ir vygdomosios valdžios. Ir jei pastarasis, dėl vienokių ar kitokių priežasčių, yra kažkieno tai pusėje tai nėra ko stebėtis jo išvartymais. Bet jei tų išvartymų niekas nevygdys tai jie ir liks tik išvartymais ir netaps kūnu.

Rašyti atsiliepimą

Paaiškinimas,
Atsiliepimų skiltis skirta pasidalinti savo nuomone straipsnio tema, ir mums svarbios jūsų nuomones.
Tuo pačiu norime priminti, kad tai nėra skaitytojų tarpusavio rietenų sritis, todėl prašome valdyti savo
emocijas ir nepaversti šios vietos balaganu ir/ar keiksmų mokykla. Taip pat bus sulaikomi iš PROXY
serverių rašomi komentarai.
Komentarai nėra cenzūruojami, bet programa gali automatiškai išmesti atsiliepimus, su keiksmažodžiais.
P.S. Siekiant apsisaugoti nuo reklaminių robotų, peržiūrai taip pat bus sulaikomi komentarai, kuriuose
bus rasta nuorodų, tad rekomenduojame jas dėti be pradinių "http" ir "www".

Svetainę nuo spamo saugo Akismet. Sužinokite kaip naudojami jūsų duomenys.

top