Prarijimas irt klonavimas: Amazon, Google ir Facebook monopolijos mechanizmai

2019, spalio 1, 10:29 | kategorija Metodologija | atsiliepimų dar nėra | peržiūrų 320 | Spausdinti šį Įrašą | Sarmatai

Socialiniai tinklai

Jungtinių Valstijų IT gigantai sulaužė įprastą interneto kompanijų plėtros ciklą. Jie išmoko kurti monopolijas pamindami ir nupirkdami konkurentus, prisidengdami gerais ketinimais. Kolumbijos universiteto teisės profesorius Timas Wu pasakoja savo knygoje „Didybės prakeikimas“ (The Curse of Bigness) apie tai, kaip technologijų korporacijos pradėjo dominuoti rinkoje.

Kibererdvės dėsniai

90-ųjų pabaigoje ir 2000-ųjų pradžioje, atsiradus internetui, susiformavo visiškai unikali aplinka – kibererdvė. Tuo metu visiems atrodė, kad joje galios naujos taisyklės.

Asmeniniai santykiai, bendravimo stilius, tapatybė buvo valdomi kitų dėsnių. Taip užgimė idėja, kad verslas ir ekonomika taip pat laikysis kitų principų.

Įrodymai neprivertė ilgai laukti. Pirmosios įmonės tinkle ėjo maždaug tuo pačiu plėtros keliu. Taigi tam tikru metu AOL dominavo rinkoje ir turėjo galią, o po kelerių metų knygų apie verslą autoriai jau pasijuokė iš jos nesėkmių.

Vienas iš pirmųjų „MySpace“ socialinių tinklų kažkada buvo paplitęs visur, o paskui nuėjo į nebūtį.

Tuo metu atrodė, jog kompanijos dydis – tai jos trūkumas.

Stambios įmonės, kaip ir senos, asocijavosi su hierarchija ir pramonės mastais.

„Kur kas patogiau išlikti jauna ir maža, veikti greitai ir laužyti viską aplink“, – rašo Wu, pasiremdamas žinoma Marko Zuckerbergo fraze.

Geri ketinimai

Tvarios monopolijos elektroninėje erdvėje sąvoka tiesiog neegzistavo. Trejų metų įmonė jau buvo laikoma vidutinio amžiaus, o penkerių – ant mirties slenksčio. Tuo pačiu metu rinkoje pasirodė naujokai, kurie pažadėjo žmonėms atnešti gėrį ir šviesą žmonėms. „Google“ – prieigos prie informacijos forma, „Amazon“ – pigių knygų pavidalu, ir „Facebook“, kurdama pasaulinę bendruomenę.

Be to, naujos įmonės siūlė savo paslaugas nemokamai. Pavyzdžiui, „Google“ garantuoja nemokamą el. paštą, žemėlapius ir debesų saugyklą.

IT milžinų veikla priminė labdarą. „Na, kas kaltins Raudonąjį Kryžių dėl„ monopolio “pagalbos stichinių nelaimių atveju?“ – primena Tim Wu.

Tačiau praėjo dešimt metų ir dėl kažkokių priežasčių „Google“, „Facebook“ ir „Amazon“ niekur nedingo. Be to, niekas nerodė artėjančio jų žlugimo. Priešingai, įmonės augo.

Dešimtys paieškos sistemų ir šimtai internetinių parduotuvių, kuriomis visi naudotųsi, nepasirodė rinkoje. O „Facebook“ atsisakymas akimirksniu paversdavo žmogų „skaitmeniniu atsiskyrėliu“.

Prarijimas ir klonavimas

Buvę „naujokai“ pasirinko įdomią tarpusavio sąveikos taktiką su ką tik rinkoje pasirodžiusiomis jaunomis kompanijomis. Taigi 2012 metais „Facebook“ nusipirko „Instagram“, pamačiusi socialiniame tinkle sau konkurentą. Kai kurie ekspertai mano, kad tarp įmonių produktų nebuvo tiesioginės konkurencijos.

Tačiau Wu mano, kad konfrontacija buvo akivaizdi. Negana to, „Instagram“ turėjo svarų pranašumą – sukurtą mobiliąją platformą, o FB to tiesiog trūko. Tik 1 milijardas dolerių – ir įmonė įsisavinta, o problema buvo išspręsta.

Kai „Facebook“ vėliau už įspūdingą 19 milijardų dolerių nusipirko „WhatsApp Messenger“, tai nekėlė klausimų ir reguliuotojams. O turėjo, įsitikinęs ekspertas.

Iš viso Zuckerbergo korporacija prarijo 67 bendroves, „Amazon“ įsigijo 91, o „Google“ – 214.

Jei konkurentus pirkti nebuvo praktiškai naudinga, tada technologijų korporacijos imdavosi klonavimo, savo laiku mėgstamos „Microsoft“ taktikos. 2010 m. pradžioje „Google“ klonavo „Yelp“ atsiliepimų servisą, beje, iš pradžių pasiskolino recenzijas iš konkurentų svetainės, tačiau būtent savo rezultatus iškeldavo į į aukščiausią paieškos vietą. O „Facebook“ tiek kartų kopijavo „Snapchat“ produkciją, jog ties tuo jau imta juokauti žiniasklaidoje.

Tuo pat metu IT milžinai ir toliau prisidengia gerais ketinimais, dėl kurių superka ir praryja bei klonuoja startuolius. „Facebook“ bando „apjungti milijardus žmonių visame pasaulyje“, „Google“ žada organizuoti visą informaciją – ir tam šiai įmonei reikia prieigos prie informacijos, „Amazon“ tiesiog nori tarnauti vartotojams.

Nežinau nė vieno kito sektoriaus, kuriame būtų taip reikalinga antimonopolinė tarnyba“, – reziumuoja Wu.

Sarmatai

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta sarmatas.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga - jūs galite paremti tinklapį SMS žinute arba piniginiu pavedimu į redaktoriaus sąskaitą. Visos jūsų paaukotos lėšos eis tinklapio plėtrai. Iš anksto dėkojame.

Pasidalinkite su sarmatas.lt savo naujiena ar video siužetu!

Gauti naujienlaiškį per Google FeedBurner



Naujienos iš interneto

Rašyti atsiliepimą

Paaiškinimas,
Atsiliepimų skiltis skirta pasidalinti savo nuomone straipsnio tema, ir mums svarbios jūsų nuomones.
Tuo pačiu norime priminti, kad tai nėra skaitytojų tarpusavio rietenų sritis, todėl prašome valdyti savo
emocijas ir nepaversti šios vietos balaganu ir/ar keiksmų mokykla. Taip pat bus sulaikomi iš PROXY
serverių rašomi komentarai.
Komentarai nėra cenzūruojami, bet programa gali automatiškai išmesti atsiliepimus, su keiksmažodžiais.
P.S. Siekiant apsisaugoti nuo reklaminių robotų, peržiūrai taip pat bus sulaikomi komentarai, kuriuose
bus rasta nuorodų, tad rekomenduojame jas dėti be pradinių "http" ir "www".

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

top