Paskutinis civilizacijos mūšis yra dėl prigimties, t.y. mūšis su pačia savimi

2018, lapkričio 16, 5:13 | kategorija LPT | atsiliepimų (5) | peržiūrų 352 | Spausdinti šį Įrašą | Sarmatai

Andrius  Švarplys

Dr. Andrius Švarplys

Trumpas žmonijos istorijos įvadas:

Senovės graikai žmogaus orumą kildino iš proto, kuris iš prigimties skiria žmogų nuo gyvulio, ir kuris atspindi visuotinę būties hierarchiją, nes jungia žema su aukšta (apačioje – materija, instinktai, viršuje – protas, tikslingumas, harmonija). Krikščionys graikišką pradą sustiprino Išganymu, iš kurio sekė žmogus sielos vienkartiškumas, unikalumas ir begalinė vertė.

Susijungus Atėnams ir Jeruzalei, žmogaus orumas reiškė, kad net ir didžiausias valdovas neturi jurisdikcijos žmogaus sielai (nes ji priklauso aukštesnei būties hierarchijai nei pinigas, duona ir kalavijas) ir dar gi yra įpareigotas gerbti sielą (religijoje) ir teisingumą (politikoje). Tai leido Moderniesiems laikams formuluoti socialinio kontrakto idėją ir prigimtines žmogaus teises: gyvybę, laisvę, nuosavybę, religijos laisvę, minties, sąžinės, žodžio laisvę. Dar kartą ir (tikėtasi) visiems laikams šio pasaulio valdovams buvo priminta būties hierarchija: pirmosios Konstitucijos kodifikavo tai, ką šimtmečiais formavo Atėnai ir Jeruzalė.

Ir tiktai industrinis kapitalizmas pirmą kartą istorijoje sugamybina ir suprekina žmogaus pasaulį. Masiniu būdu gamta, o kartu su ja ir žmogus tampa prekybiniu vienetu. „Vartotojų visuomenė“ yra nevykęs socialinio žmonių pasaulio suprekinimo pavadinimas, nes iš esmės ne subjektas naudojasi daiktais Maximos „Akropolyje“, o mes patys esame vartojami prekių-paslaugų-kapitalo judėjimo sistemos. „Matricoje“ kiek klaidingai sakoma, kad sistema nori mus paversti į bateriją, iš tikrųjų ji jau senokai mus pavertė į piniginį/prekybinį vienetą, kurio funkcija – kuo efektyviau cirkuliuoti sistemoje su „laisvo ir autonominio“ individo šūkiu.

Politinė galia pirmą kartą įgauna masines technologines galimybes gaminti, perdaryti, formuoti totaliniu (visa apimančiu) būdu. Iš čia Holokaustas su „mirties fabrikais“ ir du pasauliniai karai.

Kitaip tariant, politinei galiai jau nebereikia „laužyti kontrakto“, nes viskas funkcionuoja ne pagal subjekto – objekto, imanencijos – transcendencijos, politinės valdžios – prigimtinių teisių perskyrą ir įtampą; viskas ir visi dabar yra sustatyti fabrike, paversti funkcija, todėl stumdymasis vyksta dėl mygtuko paspaudimo. Galia įsakyti įstatymu nublanksta prieš gebėjimą orientuotis spaudinėti mygtukus. Todėl politiką pakeitė viešieji ryšiai, tiesą pakeitė įvaizdis, faktą – nuomonė (eksperto), socialinius ryšius – technologinės platfromos (vėl gi klaidingai vadinamos socialiniais tinklais, nes jie yra tikriausi anti-socialiniai tinklai).

Subjektas visuotiniame fabrike yra nusubjektinamas, žmogus tampa ištekliu, bendruomenę keičia visuomenė, kuri yra „vadybininkų“ minkoma tešla politiniu, teisiniu, moksliniu, ekonominiu, medicininiu ir įvairiausiu kitokiu būdu. Paskiausiai realybę pakeičia Ekranas, naujojo pasaulio koncentratas.

Grėsmė laisvei galiausiai atėjo ne iš politinio centro (kaip tikėjosi Thomas Jeffersonas), ne iš visuomenės daugumos nuomonės (kaip manė John Stuart Mill’is), o iš visuotinės prekybinės sistemos, kuri transformuojasi ne į kovą už laisvę (kaip klaidingai manė K.Marksas), bet į dar didesnio laipsnio pasaulio susintetinimą.

Griežtai kalbant, žmogaus teisės tokiame pasaulyje yra neįmanomos. Panaikinus prigimtį nebelieka transcendencijos, nebelieka būties hierarchijos, nebelieka vienintelio žmogaus unikalumo kriterijaus. Būtent todėl matome siekį pripažinti gyvūnų teises, Polį praplėsti į Zoopolį. Nuo prigimties laisvas žmogus tampa biomase, save nuolat transformuojančiu homunkulu.

O naujųjų žmogaus teisių tikslas yra užtikrinti biomasės transformacijos galimybes. Čia ir lyties keitimas į lytines orientacijas ir socialinius konstruktus, šeimos keitimas į „vaiko teises“, žmogaus gyvybės – į „moters teises“, embrionų šaldymą, eutanaziją ir t.t.

Politinė valdžia palaiko šitą evoliucinę kryptį tik todėl, kad ji pati yra šitos sistemos dalis (ne ji reguliuoja pelno srautus, o šie – ją. Visi ideologiniai skirtumai, visos „vertybės“ yra tiktai stumdymas prie kasos šaltinio).

Todėl naujosios žmogaus teisės gali naudotis senu civilizaciniu žodynu – laisvė!, tačiau jos turinys yra visiškai naujas. Pagal senąjį kodeksą žmogus yra laisvas tik todėl, kad jis skiriasi nuo gyvulio ir saugo jo žinioje esančią būties grandinę (skirtumą tarp aukšta ir žema, tarp teisingumo ir prievartos, tarp grožio ir bjaurasties, tarp gėrio ir blogio), o ne todėl, kad yra atpalaiduotas nuo prigimties.

Nuo prigimtinių hierarchijų atpalaiduotas žmogus gali pagimdyti tik saviraiškos teises, o šios gali vesti tik į naujus totalitarinius pavidalus. Egocentristinės žmogaus teisės gali pagaminti tiktai atominę bombą, homunkulą ir begalines biomasės formas. Frankenšteinas gamina į save panašų.

Paskutinis civilizacijos mūšis yra dėl prigimties, t.y. mūšis su pačia savimi, dėl savo ištakų. Pirmą kartą žmonijos istorijoje civilizacija priėjo periodą, kai kvestionuojamos pačios jos ištakos, ir dar jos pačios vardu, jos pačios žodynu, principais ir mechanizmais…

Autorius Andrius Švarplys – filosofijos bakalauras, tarptautinės teisės magistras, sociologijos mokslų daktaras.

Sarmatai

Gerbiami skaitytojai, jeigu manote, kad informacija pateikta sarmatas.lt tinklapyje buvo jums nors kažkiek naudinga - jūs galite paremti tinklapį SMS žinute arba piniginiu pavedimu į redaktoriaus sąskaitą. Visos jūsų paaukotos lėšos eis tinklapio plėtrai. Iš anksto dėkojame.

Pasidalinkite su sarmatas.lt savo naujiena ar video siužetu!

Gauti naujienlaiškį per Google FeedBurner



Naujienos iš interneto

Atsiliepimų 5

  1. konkurencijos nėra says:

    O Kur DORA?

  2. Gintas says:

    Norint kažkur, reikia žinoti kur eini, o kur mes einame dabar? Paanalizavus istorija žmogus visada bandė pabėgti nuo savo gyvuliskos praeities. Tam pasitarnavo ir religija, nevok, nežudyk,… Bet kur jis nubėgo, arba tai buvo fašizmas kur žvėris buvo išleistas į lauką nebuvo jokio zmogaus tobulėjimo, o tik žemiausių instinktų išlaisvinimas. Kitas kelias tai marksizmas-komunizmas, kuris išlaisvina žmogų ir ugdo jo gebėjimus, paprastai tariant sukuria jam aplinką, kurioje jis gali tobulėti, nes jie tiki, kad visi žmonės turi kažką ugdomo savyje. Dabar žmonės kuo toliau, tuo labiau įsitikina kad kapitalizmas tai pražūtinga žmonijai ir pačiai planetai. Šalutiniai poveikiai baigia sunaikinti planeta ir pačius žmones. Reikia naujos krypties, naujo tikslo…

  3. Vytas says:

    Dr. A Švarplys yra, matyt, daugiau nei teisus. Pasaulis išsigimė, o žmogaus, kaip aukščiausio Dievo kūrinio nuvertinimas ir paniekinimas pasiekė aukščiausią lygį. O apie teisę ir teisingumą eiliniam žmogui belieka tik svajoti. Dauguma verčiama „toleruoti“. Tik ką? Ogi mažumos užgaidas. Individas pakeliamas aukščiau už Tautos ir visuomenės interesus. Tai kelias į susinaikinimą, kelias į niekur. Ir vargu, ar yra išeitis iš šios padėtis.

  4. konkurencijos nėra says:

    Masonų-žydų valdžios galybė.
    Mūsų valdžia, kai šiandie yra susvyravusios visos kitos valdžios, bus galingiausia ir stipriausia iš visų kitų valdžių, nes ji bus nematoma ligi tol, kol tiek sutvirtės, kad jos jau nebegalės jokia gudrybė nuversti.

    siono Protokolai

  5. saul says:

    Kuo toliau i rytus ,tuo daugiau antisemitizmo ir nacizmo.Klausimas visiems Sarmato komentatoriams:-Kodel rusakalbiai lietuviams primetineja zydu saudyma,o patys labjausiai nekencia zydu?Kodel Stalino kariaunai marsiravusiai ,savo laiku,kartu su Hitlerio naciais,kol Lietuvos vyriausybe kele teismo procesus naciaims ,reiskiamas palaikymas ir uztarimas?Kodel rusakalbiai pamirsta rusiskas Vlasovo divizijas ir kazoku pulkus,kuriu kartu sudejus buvo virs milijono ?

Rašyti atsiliepimą

Paaiškinimas,
Atsiliepimų skiltis skirta pasidalinti savo nuomone straipsnio tema, ir mums svarbios jūsų nuomones.
Tuo pačiu norime priminti, kad tai nėra skaitytojų tarpusavio rietenų sritis, todėl prašome valdyti savo
emocijas ir nepaversti šios vietos balaganu ir/ar keiksmų mokykla. Taip pat bus sulaikomi iš PROXY
serverių rašomi komentarai.
Komentarai nėra cenzūruojami, bet programa gali automatiškai išmesti atsiliepimus, su keiksmažodžiais.
P.S. Siekiant apsisaugoti nuo reklaminių robotų, peržiūrai taip pat bus sulaikomi komentarai, kuriuose
bus rasta nuorodų, tad rekomenduojame jas dėti be pradinių "http" ir "www".

Svetainę nuo spamo saugo Akismet. Sužinokite kaip naudojami jūsų duomenys.

top